Karlovy Vary
PROGRAM v kostce
Benefit občana
Nový
rozměr participace (spolupodílení se) občana na fungování města. Kredit na městské služby,
případně donátorství městem podporovaných aktivit.
Odpovědná správa majetku města
Podrobná
inventarizace majetku s jasně definovaným využitím, plánem oprav a
financováním. Maximální snaha městský majetek nadále neprodávat. Zodpovědná
kontrola výběrových řízení, přejímaných prací a využívání záručních oprav.
Parkování
Pro občana, zaměstnance i turistu.
Letní kino
Pro občana, zaměstnance i turistu.
Městské lázně
Plnohodnotné využití posledního městského lázeňského domu Alžbětiných lázní a příprava na vybudování místa lázeňského provozu pod širým nebem.
Komunitní život, spolky
zmapování
a podpora aktivních i začínajících.
Městské části
oficiální
volby zástupců městských částí s přímým propojením s městskou radou a
zastupitelstvem. Samostatný rozpočet na akce.
Plochy pro sport a rekreaci
plnohodnotné
využití stávajících městských zařízení, například školních hřišť pro veřejnost.
Spolupráce se spolky a vlastníky na doplnění systému.
Ekonomická stabilizace města
podrobný
rozbor stávající situace v rámci spolupráce s odbornými VŠ a hledání
efektivnějších řešení. Politická aktivita v otázce zvýšení rozpočtového
určení daní pro města zabezpečující funkci regionálních center. Odbornost náměstků,
zvolení zástupci občanů musí být plnohodnotnými partnery městských odborů.
Spolupráce s ekonomickými subjekty na území města.
Náš volební program je stručný, přehledný a ctí dlouhodobou strategii. V případě města Karlovy Vary jde o, v tomto roce schválený, strategický dokument s názvem StrategieKV°2040 (https://mmkv.cz/cs/strategiekvdeg2040).
Dokument je koncipován, jako živý. To znamená plynule reagující na aktuální situaci a potřeby. Na jeho vzniku se podílelo mnoho odborníků i aktivní zástupci veřejnosti a jsme přesvědčeni, že má právo dostat prostor pro své naplnění. Svůj střípek k dosažení této ambice přinášíme v následujícím textu, který jsou koncipován, jako soubor opatření pro naplnění vize a bude snadno kontrolovatelný v průběhu tohoto volebního období i v cílovém roce 2040.
Nahodíme
Vary ❤ PROGRAM 2022

Oblast PROSPERITA
Téma A 1 Správa města
Cíl A 1.1 Efektivní úřad
- Maximálně využít elektronický kontakt, ale nezapomenout na ty, kteří upřednostňují osobní jednání.
- Naučit se aktivně pracovat s daty a strategickými materiály.
- Jednotlivosti řešit koncepčně. Spolupráce uvnitř úřadu, s územními partnery, firmami, spolky a samozřejmě občany. To například znamená, když povolím rekonstrukci komunikace, tak vyžaduji soulad s plánem oprav dotčených sítí.
- Stále mít na paměti, že úřad je vstřícnou servisní organizací obyvatel města a to při zachování oboustranného respektu.
- Úřad musí svým občanům pomáhat v řešení životních situací a předně radou a návody předcházet krizovým scénářům.
- Otevřenost moderním progresivním trendům, jak digitalizačním, tak sociálně společenským.
Cíl A 1.2 Hospodaření města
- Veškerý majetek města nejen inventarizovat, ale jasně definovat stávající i plánované využití. Plus stanovit financování údržby a výstavby. Samozřejmostí je včasné pořizování projektové dokumentace a sledování dotačních možností.
- Promyšlenými kroky navrátit Karlovým Varům statut z jeho slavné minulosti, kdy byly dobrým hospodářem a úspěšně podnikajícím subjektem. 30 let aplikovaná mantra, že město je špatný hospodář, stálé vyvádění majetku a lukrativních služeb, zcela vyprázdnilo městskou kasu!
Cíl A 1.3 Image města
- Karlovy Vary budou takové, jací budeme především my, jejich obyvatelé! Město není jen lázeňské území, jen dolní nádraží nebo jen sídliště. Je tvořeno mnoha střípky, ty společně s prací a přístupem každého z nás obyvatel, pracujících a návštěvníků skládají celkový obraz. Proto nestačí jen propagovat lázeňské pozlátko, ale v našem městě se musí cítit dobře každý občan, který ctí společné hodnoty.
- Společnými hodnotami by měly být řád, bezpečnost, čistota, vzájemný respekt a plnění svých povinností.
- Samozřejmostí je budování značky lídra lázeňství, kulturního nejen filmového centra, člena UNESCA a tradičních průmyslů, keramického a sklářského.
- Město musí mít ambici stát se oázou zdraví vyhledávanou turisty i rezidenty a zároveň musí omladit svou image vytvořením vhodných podmínek pro usídlení progresivních forem podnikání, universitou a spolkovým životem.
Téma A 2 Lokální ekonomické prostředí
Cíl A 2.1 Spolupráce radnice a podnikatelů
- Podpora aktivních podnikatelů na území města a územních partnerů. Společná prezentace, prodiskutované smysluplné daně a nájmy, oboustranně aktivní setkávání a společné řešení strategie i konkrétních problémů.
- Vytváření vhodného prostředí pro vznik či usídlení nových společností, které zde nebudou jen spekulativně držet pozemky a objekty, ale pomůžou tvořit město. Podpora infrastrukturní i legislativní.
Cíl A 2.2 Lázeňství
- Jsme republikovým lídrem lázeňství a je nutno tuto pozici neustále potvrzovat. Proto jednou z našich priorit musí být rekonstrukce městských Alžbětiných lázní a zajištění odpovídající péče o stávající léčivé prameny a ekonomicky udržitelný rozvod vřídelní vody.
- Neméně důležitou roli hrají nové aktivity spojené s ověřením reálnosti vybudování lázní pod širým nebem v prostoru mezi Richmondem a Letním kinem.
- A opět cílená, efektivní propagace a propagace, spolu s maximální snahou prosadit preventivní lázeňské pobyty, jako standardní aktivní alternativu léčení v rámci hrazené zdravotní péče.
- Úzká spolupráce s karlovarským balneologickým institutem.
Cíl A 2.3 Nové výzvy
- Digitalizace a virtuální prostor. To jsou výzvy srovnatelné s budováním železnice v 19. století. Kdy města, která nepochopila důležitost, výrazně ztratila na významu.
- Kapacitní, bezpečný a rychlý přístup k datům umožní vznik nových pracovních míst, vzdělávání se i zábavu.
- Veškeré aktivity musí být šetrné k životnímu prostředí i zdrojům a nákladově udržitelné.
Cíl A 2.4 Cestovní ruch
- Propagace a podpora pestré škály důvodů proč do Varů zavítat, při zachování genia loci a městské svébytnosti.
- UNESCO elitní společnost poznávací turistiky.
- Filmový festival a další kulturní a sportovní akce, které oslovují specializované okruhy návštěvníků.
- Lázeňské pobyty hrazené pojišťovnami, jako základ prevence.
- V současné době zásadní nedostatek parkovacích míst, nutno řešit prioritně.
- Dalším bodem k řešení je doplnění a zkvalitnění nabídky aktivních i pasivních druhů zábavy.
Oblast PROSTŘEDÍ
Téma B 1 Město a příroda
Cíl B 1.1 Urbanismus a architektura
- Zdědili jsme jedinečné město, važme si tohoto faktu a pečujme o ně. Po široké diskusi tvořme a respektujme koncepční materiály a strategie. Prioritě využívejme stávající zastavěné území a pečujme o provázání se zelení a vodou.
- Zvýšíme péči o veřejný prostor a zlepšíme jeho využití. Aktivně se zapojíme do komunikace s vlastníky neudržovaných objektů a pozemků
- Plné využití potenciálu KAM (kancelář architekta města). Město musí být aktivním tvůrcem budoucího obrazu města a hybatelem aktivit směřujících k naplnění vizí.
Cíl B 1.2 Životní prostředí, příroda a krajina
- Péče o přírodu musí být prioritou nejen z pohledu lázeňství, ale i života v celém městě.
- Vzrostlá zeleň jako místo zklidnění, nádechu a přirozenému ochlazení v době veder.
- Lázeňské lesy jako duševní lázně a místo aktivního pobytu.
- Řeky a koupaliště jako přirozené místo setkávání se a rekreace.
- Snížení hlukové a prachové zátěže od stávajícího průtahu I/6, který se musí nahradit obchvatem nebo umístěním do tunelu.
- Nutnost zadržování srážkové vody v krajině doplněním sítě tůní, rybníků a nádrží. Zlepšíme rovnoměrnost vsakování dešťových vod a zároveň rezervoáry využijeme pro závlahu a skrápění v době sucha.
Téma B 2 Doprava
Cíl B 2.1 Veřejná doprava
- Naším cílem je levná, čistá, bezpečná a kapacitní alternativa k dopravě individuální. Zahrnující dopravu autobusovou, lanovou a vlakotramvajovou.
- Stávající systém MHD je pro město drahý a neefektivní, je nutná zásadní reorganizace.
- Návštěvníci města musí mít možnost využít parkoviště a následně v ceně parkovného využívat městskou hromadnou dopravu. Obdobně řešit i meziměstský příjezd vlakem a autobusem.
- Logická návaznost na meziměstskou vlakovou, autobusovou i leteckou dopravu.
- Dořešíme integrovaný dopravní uzel u Chebského mostu.
Cíl B 2.2 Doprava a veřejný prostor
- Priorita parkování. Pro obyvatele, zaměstnance i návštěvníky.
- Veřejný prostor přehledný, čistý preferující pohyb pěších a cyklodopravy.
Cíl B 2.3 Dopravní vazby
- Oddělit dopravu tranzitní od rezidentní, jak z pohledu města, tak i jeho jednotlivých částí.
- Lépe integrovat meziměstskou dopravu, jak autobusovou, tak vlaky. Nezapomínat na letiště.
- A opět dostatek parkovacích ploch.
Oblast ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Téma C 1 Kultura, sport a volný čas
Cíl C 1.1 Umění a kultura
- Průběžně sledovat a podporovat ty, kteří tvoří nabídku a aktualizovat poptávku.
- Podpora výstavby zázemí a využívání služeb místních umělců a nadšenců.
- Jako krajské město musíme zajistit prostory a prostředky pro aktivity s regionálním a republikovým významem.
- Podpora symfonického orchestru a otevření diskuse kolem opětovného zřízení stálého divadelního souboru.
Cíl C 1.2 Sport
- Rovnoměrně podporovat široké spektrum aktivit pro všechny věkové kategorie, jsme krajské město a naší ambicí by mělo být zajistit sportovní zázemí i pro okolní obce.
- Finančně nevstupovat do soukromých profesionálních klubů, případně činit kroky pro vystoupení.
- Aktualizace seznamu zařízení a ploch určených ke sportovním aktivitám, jak městských, tak ostatních subjektů. Finanční plán podpory dostavby, rekonstrukcí a obnovy.
- Prioritní je podpora mládežnického sportu.
Cíl C 1.3 Společenské akce a volnočasové aktivity
- Podpoříme vznik pestré nabídky společenských akcí a volnočasových aktivit.
- Společenský život se musí odehrávat nejen v centru, ale i v jednotlivých čtvrtích města.
- Přehledný celoroční městský kulturní kalendář s vazbou na další akce v regionu.
Téma C 2 Soudržnost
Cíl C 2.1 Sociální záchranná síť
- Současná doba klade vysoké nároky na udržení životního tempa a město nesmí dovolit aby, Ti kteří se z důvodu nemoci, sociálního vyloučení nebo stáří nebudou schopni přizpůsobit, trpěli.
- Upřednostňujeme ambulantní pomoc v domácím prostředí, ale budeme zajišťovat i potřebné pobytové služby.
- Zaměříme se na bezbariérovost, která je v našem členitém městě velkým problémem, jak pro imobilní, tak starší obyvatele i návštěvníky.
- Zaměříme se na problematické lokality. Pomůžeme těm, kteří si budou pomoci vážit a cílenou aktivitou (nabídky pomoci a práce, kontrolní činnost ...) budeme motivovat ty, kteří na městě parazitují.
Cíl C 2.2 Sounáležitost
- Sounáležitost je seznámení se s minulostí, pochopení a přijmutí reality dneška a chuť tvořit přívětivou budoucnost.
- Aktivity: místopisná vlastivěda na ZŠ, přednášky a semináře pro dospělé, setkávání se s rodáky a péče o hroby těch, kteří o město pečovali před námi
- Pokora, hrdost a chuť společně tvořit.
Téma C 3 Vzdělávání a osvěta
Cíl C 3.1 Škola a komunita
- Kvalitní učitelé na ZŠ a využití sportovních areálů pro veřejnost.
- Spolupráce na pestrém středoškolském vzdělávání.
- Podpora vzniku vysoké školy se zaměřením na balneologii, životní prostředí, kreativitu a IT
- Podpora volnočasových aktivit a mezigenerační propojení.
Cíl A 3.2 Vzdělávání a aktivní občané
- Vzdělávání nekončí školní docházkou a není jen formou memorování. Podpoříme projekty celoživotního vzdělávání i vzdělávací zájmovou činnost.
- Vzdělávání nám umožní žít delší plnohodnotný život.
- Vzdělávání, jako součást spolkového života.
Odpovědi na otázky:
Srdcem Pro Vary
Odpovědi na: Otázky pro natáčení a vysílání volebních speciálů z okresních a statutárních měst 2022
Karlovy Vary
- Počet obyvatel Karlových Varů dlouhodobě klesá, jakými kroky chcete tento trend změnit?
Recept je v principu jednoduchý. Dostupné bydlení, atraktivní zaměstnání, kvalitní školství, pestré služby, zábava pro každého, čistota a bezpečí :). No a nyní cesta k tomuto cíli. Připravit plochy pro výstavbu, motivovat k rekonstrukcím. Spolupracovat se stávajícími zaměstnavateli, oslovovat nové investory a vytvářet podmínky pro vznik živností. Motivovat stávající učitele a lákat nové, což platí i pro ostatní služby v čele se zdravotnictvím. Více se zajímat o aktuální poptávku po zábavě a reagovat na ní. Čisté a bezpečné město musí být cíl každého z nás a správa města by tento bod měla mít vždy na prvním místě, tudíž nezanedbávat údržbu jak prostoru, tak vztahů mezi námi. Město musí být prostorem pro růst každého z nás a zároveň nabízet ochrannou síť potřebným. Prostě chceme Karlovy Vary jako město, kde by chtěl žít každý :)
- Potřebují Karlovy Vary obchvat města? Proč?
Stávající průtah městem je již nyní největším zdrojem hluku ve městě a po dostavbě D6 a logickém zkapacitnění I/13 na Chomutov se situace pouze zhorší, jak hustotou dopravy, tak hlukem. Nyní je hlavní otázkou, zdali tento problém řešit obchvatem, nebo vložením části stávajícího průtahu do tunelu. Obě varianty mají své přednosti, ale nejdůležitější je konat a oddělit dopravu tranzitní od městské a dojít kýženému zklidnění a ztišení v centru města.
- Karlovým Varům chybí zahraniční turisté, jak byste je chtěli přilákat a z kterých zemí?
Karlovy Vary byly a i nadále musí být místem, kam míří za zdravím, relaxací a zážitky lidé z celého světa. Vstupem do UNESCO se jen rozšiřuje spektrum návštěvníků a na nás je vytvořit zde čisté, bezpečné a zážitků plné prostředí. Základní kostra takzvaných velkých zážitků zde je a my musíme zajistit každodenní pečlivý servis a rozšířit nabídku služeb. Musí se o nás vědět, tudíž cílená propagace. Musí se k nám dojet a zaparkovat, dobudování D6, zkapacitnění I/13, lepší využití vlaků, autobusů a letiště, parkoviště pro návštěvníky jednodenní i nocující s logickým propojením na MHD. Návodná informovanost o akcích, službách a ubytování. A neopomenout pracovat na našem přístupu k turistům, kdy kontakt s místními je jedním ze základních zážitků každého návštěvníka, ale to je zase o tom, že město musí být především dobrým domovem pro každého z nás a teprve pak můžeme vyzařovat pohodu, která může lákat.
- Jak chcete zlepšit infrastrukturu (parkoviště, wc, značení) pro návštěvníky Karlových Varů jako města zapsaného na seznam světového dědictví UNESCO?
Prvním krokem je rozdělení problematiky parkování a infrastruktury do třech základních skupin a to občané, zaměstnanci a turisté. V otázce mi chybí první dvě, bez kterých nelze samostatně řešit turismus. Zpět k tématu, pro návštěvníky je nutno vybudovat jednak záchytná parkoviště na příjezdech s přímým napojením na MHD, kdy parkovné bude i celodenní jízdenkou a parkovací domy v docházkové vzdálenosti centra. Tyto prostory musí mít svá zázemí minimálně s WC a automatizovaným informačním bodem, ideálně ještě občerstvení a služby. Infocentrum města musí značení udržovat aktuální s přímou provazbou na poskytovatele mobilních aplikací. Zde se otevírá otázka vhodnosti lokace stávajících kamenných infocenter a přehodnocení jejich počtu a umístění.
Samostatnou otázkou je stávající nedostatek veřejných toalet a jejich otevírací doba, tady se asi všichni shodneme na nutnosti vytipování dalších míst a rozšíření provozní doby.